Vitamíny v tehotenstve

Denná potreba vitamínov  u tehotných žien závisí od veku, fázy tehotenstva a od laktácie. Je nesmierne dôležité, aby bol príjem vitamínov v tehotenstve dostatočný. Nedostatok vitamínov môže spôsobovať problémy aj u žien, ktoré majú priemerný až nadpriemerný prísun potravy.

 Rozšírené tehotenské multivitamíny, ktoré však nie vždy vhodne naplnia potreby tehotnej ženy a plodu. Optimálny je prísun vitamínov v ich prirodzenej forme, teda v ovocí, zelenine, mäse, mliečnych výrobkoch. Celkovo sa odporúča minimálne 400 g ovocia a zeleniny denne.

V priemere predstavuje jedna porcia zeleniny veľkú papriku alebo mrkvu, 2 rajčiny alebo misku čínskej kapusty či šalátu, pol taniera zemiakov alebo pohár neriedenej zeleninovej šťavy. Celkovo sa odporúča 3-6 porcií zeleniny denne, z toho 2 v surovom stave.

Jedna porcia predstavuje 1 pomaranč, jablko alebo banán, misku jahôd či pohár neriedenej ovocnej šťavy. Celkovo sa odporúča 2–4 porcia ovocia, z toho minimálne 1 surová. Jedna porcia mliečnych výrobkov predstavuje 250 ml mlieka alebo 200 ml jogurtu či 55 g syra.

Celkovo sa odporúčajú 2-3 porcie mlienych výrobkov denne.

Počas tehotenstva je zvlášť dôležitý dostatočný prísun kyseliny listovej, vápnika a železa. Vďaka jodizácii soli nehrozí nedostatok jódu a následné poškodenie plodu. Napriek tomu sa tehotným ženám odporúča konzumácia morských rýb.